28 Apr 2011

Chapter 8 : Keputusan Positive Yang Mengelirukan

Lama saya tak update chapter kehidupan Siti Aisyah sebab agak sibuk dengan beberapa urusan. Baiklah, saya sambung untuk chapter yang seterusnya iaitu keputusan checkup Aisyah semasa di wad....

Sementara menunggu result semua tu siap, datanglah seorang wanita muda berbangsa cina. Perwatakan dia sungguh cute, pakai cermin mata dan dia bahasakan diri saya ni mummy. Lembut saja orang dia. Saya tengok macam doktor tapi rupa-rupanya Houseman. Mesti semua nak tau apa itu Houseman. Dulu saya pun main panggil orang doktor, semua orang yg lalu lalang kat hospital dan pakai kot putih saya panggil doktor. Rupa-rupanya ada pelbagai jawatan... dan salah satunya ialah Houseman, iaitu disebut sebagai haus-men..dan bukan haus-man.

Houseman ni adalah lepasan ijazah yang sedang bertugas di hospital untuk sekian tempoh. Selalunya mereka kelihatan seperti doktor muda dan akan selalu menerima arahan dari doktor yang kita nampak tua atau senior. Mereka akan di tag atau ditempatkan di satu-satu wad yang berlainan dalam sekian tempoh, contohnya 2 bulan. Lepas dah tamat tempoh bertugas di wad tersebut, Houseman tu kena pergi ke wad yang
lain pula. Ini adalah supaya houseman dapat menyesuaikan diri dan membina keyakinan diri untuk bekerja sendiri kelak.

Biasanya tempoh Houseman bertugas di PPUM adalah 2 tahun atau lebih, depend la depa lulus peperiksaan atau tidak. Lepas Houseman ni lulus peperiksaan, mereka akan layak bergelar Doktor...akan tetapi hanya sebagai doktor am dan bukan specialist lagi. Nak jadi specialist, depa kena sambung belajar ambik Master-bekerja di hospital-ambik peperiksaan. Lepas lulus baru jadi doktor pakar. Ha, sikit punya susah ka nak jadi doktor...byk stage depa kena lalui dan banyak yang depa kena belajar. Correct me if i'm wrong yea misi-misi PPUM yang sedang membaca ni...

Berbalik kepada cerita saya tadi, kami pun melalui sesi motivasi dan soal jawab bersama Houseman ni. nama dia saya dah lupa la, kalau ada

misi yang ingat, tolong bagitau, nanti saya update dalam blog ni. Buat masa ni saya akan panggil dia sebagai HO. Ho ni pun tanya la soalan dan jawapan saya adalah seperti dibawah ini:

Berapa umur Aisyah?
45 hari atau 1 bulan 15 hari

Dimana Aisyah dilahirkan?
PPUM

Berapa berat Aisyah waktu dilahirkan?
3.6kg

Berapa berat Aisyah sekarang?
4.0kg

Bila last Aisyah ambil suntikan baby?
Suntikan yang pertama saja, suntikan 6 minggu sepatutnya hari ni tapi belum ke klinik.

Aisyah ada muntah-muntah sebelum ni?
Ada

Aisyah pernah sesak nafas?
Tidak

Aisyah pernah penat minum susu?
Ada

Aisyah pernah kebiru-biruan?
Tidak

Aisyah pernah demam?
Tidak

Aisyah ke sini hari ni untuk apa?
Untuk check kuning, kemudian doktor kat bawah dengar murmur kuat, sebab tu dia suruh masuk wad untuk further check up.

Ada sesiapa dalam keluarga sakit kencing manis, darah tinggi, etc etc?
Tiada

Ada sesiapa dalam keluarga ada masalah jantung?
Ada, ayah Siti Aisyah.

Oh yea ke..masalah apa tu?
Jantung Berlubang tapi hanya ada satu lubang dan sudah patch waktu umur 12 tahun di IJN.

Daddy (Ho tu panggil daddy, panggilan untuk ayah pesakit) kena buat followup lagi ke?
Tidak

Daddy ada ingat tak ASD atau VSD?
Hmm tak tahu sebab waktu tu kecil lagi.

Lepas tu HO tu dok catit-catit segala jawapan tu dalam rekod Aisyah..Kemudian HO tu kata, dia dah pasangkan line untuk Aisyah, jadi sekarang kena tunggu doktor yang incharge bahagian jantung untuk bacakan result. OO...jadi dia yang pasang line Aisyah rupanya. Waktu tu rasa lega la sikit sebab tengok dia memanglembut orangnya. Dia kata susah nak cari urat Aisyah sebab tangan dia tembam jadi urat-urat tu sembunyi.

Selepas HO tu dah puas hati mencatit segala maklumat, dia pun tinggalkan kami tiga beranak untuk berehat. Ya la kan, penat ke sana ke mari buat test. Lagi kesian kat Aisyah sebab dia kena cucuk la, scan la, x-ray la, ecg la...haihhh...kesian dia kena lalui semua test tu serentak dalam masa satu hari. Nasib baik la Aisyah ni jenis senang tidur, dan dalam katil kecil baru dia di hospital ni pun, Aisyah dapat tidur dengan lena. Lega hati sikit... tak gaduh sunggu anak saya yang ni.Alhamdulillah.....

Rasa-rasanya, lebih kurang 1-2 jam selepas tu datanglah seorang doktor wanita yang lebih tua sikit dari HO tadi. Berbangsa cina juga dan pakai spek mata. Nama doktor ni pun saya dah lupa tapi yang saya ingat doktor ni incharge bahagian cardiac (pronouns as kadiaq') paedatric.

Cardiac ni adalah bermaksud "Having to do with the heart." Tak kisahla apa-apa pun perkara tapi asalkan berkaitan dengan jantung, maka akan dipanggil cardiac.

Doktor tu pun datang la dengan senyuman yang manis sekali. Tersenyum tersengih, tersenyum tersengih.... hati kami berdua suami isteri pun rasanya keputusan Aisyah ni macam ok jer ni. Tapi sesampainya dia kat depan kami, dia kata keputusan Aisyah dah keluar dan memang positive dia ada masalah jantung berlubang. Dari keputusan scan dan echo, mereka dapat nampak ada 2 lubang.

Jadi sekarang mereka akan mulakan rawatan untuk jantung Aisyah dengan tiga suntikan ubat jantung. selepas itu Aisyah akan mula menerima beebrapa jenis ubat dan merekan akan melihat perkembangan dalam diri Aisyah. Sekiranya badan Aisyah dapat menerima kesan dari ubat itu, Aisyah boleh balik dengan bekalan ubat tetapi sekiranya tidak, rawatan susulan atau alternative akan diberikan. Buat masa ini, mereka akan focus untuk rawatan ubatan dahulu.

Ya Allah, pada waktu ni memang saya tak tahu apa yang perlu dikatakan. Luluhnya hati seperti diramas berkecai seperti kertas-kertas halus...., sendatnya dada bagai nak bernafas pun rasa pedihnyaaa ya Allahhhh.... Saya tahan nafas supaya tak menitis air mata. Saya harus kuat supaya Sheikh juga kuat menerima semua ini. Disebalik wajah Sheikh saya nampak sedikit kekecewaan dan kesedihan..... Hati ayah mana yang tak sedih ketika mendengar berita sebegini, kan? Tapi saya berbangga kerana dia tidak down sama sekali. Dia tabah mendengar... Waktu tu sempat lagi saya berdoa sepenuh hati agar kami kuat menghadapi dengan dugaan ini.

Saya tanya doktor, berapa besar kedua-dua lubang tu, dia kata satu yang paling besar ialah 7cm dan satu lagi ialah 3.5cm. Setiap lubang ada di bahagian atas dan bawah atau lebih dikenali sebagai ASD dan VSD. Doktor tu kata lagi, hati Aisyah membengkak sehingga 4@6cm kesan daripada jantungnya itu. Kalau tak ada apa-apa soalan lagi, dia minta diri dulu katanya.

Apa itu ASD dan VSD?
Atrial septal defect (ASD) repair

* The atrial septum is the wall between the left and right atria (upper chambers) of the heart. There is a natural opening before birth that usually closes on its own when a baby is born. When the flap does not close, the child has an ASD.
* Sometimes ASDs can be closed without open-heart surgery. First, the surgeon makes a tiny cut in the groin. Then the surgeon inserts tubes into a blood vessel that go into the heart. Next, 2 small umbrella-shaped "clamshell" devices are placed on the right and left sides of the septum. These 2 devices are attached to each other. This closes the hole in the heart. Not all medical centers do this procedure.
* Open-heart surgery may also be done to repair ASD. Using open-heart surgery, the septum can be closed using stitches, or sutures. Another way is to cover the septum with a patch made of membrane or a man-made material.

Ventricular septal defect (VSD) repair

* The ventricular septum is the wall between the left and right ventricles (lower chambers) of the heart. A hole in the ventricular septum is called a VSD.
* By age 8 for most children with this problem, small VSDs often close on their own and do not need surgery. This depends on where the hole is.
* Larger VSDs, small ones in certain parts of the ventricular septum, or ones that cause heart failure or endocarditis (inflammation) need open-heart surgery. They also require placing a man-made patch over the hole to cover it.
* Some septal defects can be closed using heart catheterization (passing a thin tube into the heart).

Resource: http://www.umm.edu/ency/article/002948.htm


Nak tahu tentang bayi jantung berlubang? Disini saya berikan sedikit info mengenainya.

Bayi Jantung Berlubang (Congenital)
oleh Bintu Rasyada A. Rahman (http://www.sihatselalu.com.my/2010/12/bayi-jantung-berlubang-congenital.html)

Biasa disebut jantung berlubang, CHD (Congenital Heart Disease) berlaku apabila terdapat kerosakan pada struktur jantung dan saluran utama sejak bayi dalam kandungan lagi. Banyak jenis kerosakan jantung berlaku, kebanyakannya sama ada menghalang aliran darah dalam jantung atau saluran berhampiran dengannya atau menyebabkan darah mengalir dalam jantung pada arah yang berlawanan.

Menurut Persatuan Jantung Kebangsaan Malaysia, satu dalam setiap 100 bayi yang lahir di negara ini berkemungkinan mengalami masalah jantung. Dengan purata 500,000 kelahiran setiap tahun, dianggarkan 5,000 bayi di Malaysia berisiko menderita sakit jantung kongenital setiap tahun.

Secara global pula, insiden penyakit jantung kongenital di kalangan bayi yang baru dilahirkan berlaku antara 4 hingga 9 bagi setiap 1,000 kelahiran. Justeru setiap tahun, terdapat hingga 1.5 juta kes seluruh dunia.


Genetik

CHD merupakan penyakit yang disebabkan warisan (genetik) dan juga persekitaran. Jika ibu atau bapa mempunyai penyakit ini, bayi yang dilahirkan mempunyai risiko 10% mengalaminya.

Selain itu, faktor persekitaran antenatal termasuk jangkitan ketika mengandung (rubella), pengambilan alkohol atau dadah tertentu dan penyakit seperti kencing manis dan SLE turut menyumbang kepada permasalahan.

Bagaimana Ia Dikesan?

Bayi yang mengalami kecacatan jantung boleh dikesan ketika di dalam kandungan (bagi kes major) dan juga ketika dilahirkan (kes minor). Ujian ultrasound ketika ibu sedang mengandung mampu mengesan sebarang keganjilan pada denyutan jantung. Ia boleh dikesan seawal usia 4 bulan.

Rentak normal jantung adalah 'lup dup' dan jika ia berlainan seperti 'lup cup', bererti terdapat kecacatan pada jantung tersebut.

Biru dan Tidak Biru

Bayi CHD dibahagikan kepada dua kumpulan iaitu bayi biru dan tidak biru (blue dan non-blue baby).

Bayi tidak biru menghadapi masalah lubang pada jantung atau masalah dengan injap atrial. Jenis yang paling banyak ditemui adalah kecacatan septal ventrikular (VSD) dan atrial septal defect (ASD).

Bayi biru pula mempunyai masalah halangan yang menyekat pengaliran darah ke paru-paru (tersumbat).

Simptom

Antara simptom yang biasa ditemui dalam kes kecacatan jantung kongenital adalah :

* jantung berbunyi (murmur)
* cyanosis (biru di badan atau muka)
* kesukaran menyusu
* nafas kencang
* berat badan tidak bertambah secara normal
* pendarahan

Jika ibu bapa mendapati anak mereka mempunyai simptom yang dinyatakan, dinasihatkan membawa ke klinik berhampiran dengan segera untuk pemeriksaan. Jika terdapat kemungkinan masalah jantung major, bayi tersebut memerlukan pembedahan segera.


Ujian

Terdapat beberapa ujian yang dapat dijalankan untuk menentukan jika bayi atau kanak-kanak mempunyai masalah jantung.

Ujian ECG (electrocardiogram) akan dijalankan untuk memantau denyut jantung dan menentukan sama ada ia normal atau sebaliknya.

Imbasan sinar-X dada juga mungkin dilakukan untuk melihat jika jantung membesar (bengkak) atau mempunyai masalah paru-paru. Ujian echocardiogram (ultrasound jantung) pula dapat mengesan beberapa kecacatan struktur jantung.

Terdiam kami dengar penerangan dari doktor ni. Senyum jer dia dari tadi. Kami pun keliru yang amat.... apa doktor ni sedang berikan berita gembira kah, atau gembira sedih... apa kami patut buat selepas dengar semua ini? menangis kah... ketawa kah.... Tapi yang pasti, Aisyah akan bermalam dihospital untuk 1 atau 2 minggu lagi....

Maka petang itu Aisyah mula menerima ubat jantung yang disuntik ke dalam line yang di set oleh HO tadi. Aisyah pun dah stop minum melalui mulut. Ada nurse yang datang berikan susu melalui tiub yang akan terus ke perut. Nurse tu kata, ini adalah bertujuan untuk merehatkan jantung Aisyah semasa minum susu. Bila Aisyah tidak menggunakan tenaga semasa menghisap susu, jantung Aisyah dapat rehat sewaktu dalam rawatan dan mempercepatkan proses rawatan juga. Mula-mula tengok nurse tu bagi susu melaui tiub tu, rasa suspen jugak. Rasa takut pun ada. Saya tepuk-tepuk Aisyah untuk dia rileks dan jangan menangis. Sebab kalau menangis, susu tak dapat masuk dalam perut. jadi saya tepuk-tepuk dan usap2 paha Aisyah untuk dia rasa selesa. Alhamdulillah, Aisyah tak meragam. Lepas minum susu, tak lama lepas tu dia tidur. Bagusnya budak ni tidur... :)






Sheikh temankan saya dan Aisyah sampai jam 10 malam, baru dia balik. Tu pun sebab kesian kat Rafiq duduk kat rumah pengasuh lama sangat. Mesti dia tertunggu-tunggu papa dan mama dia datang ambik. Sorry ya Rafiq, mama kena tinggal di hospital dengna Aisyah. Rafiq tidur dengan papa yea nanti.....Esok sheikh ambil cuti katanya sebab nak datang jumpa doktor pakar cardiac dan dengar penerangan yang lebih lagi.

Sesungguhnya pada malam itu, saya tidur dengan hati yang aaaaaamat pilu namun tiada air mata yang keluar untuk saya tangisi. Waktu itu saya berfikir, buat apa untuk menangis kerana ini bukan kecelakaan....., ini juga bukan pula kemalangan... tetapi - ini adalah ujian. Ujian dari Allah SWT direct kepada saya dan Sheikh. Dan kami harus bersyukur. Itu yang perlu dilakukan. Bersyukur kerana anak saya masih ada disisi dalam keadaan sihat. Aisyah tidak tenat, dia masih sihat walafiat. Allah SWT tidak mengambilnya dari kami pun, jadi kenapa kami harus sedih menangis terlesak-esak? Allah SWT hanya sekadar memberikan 2 lubang kepadanya yang masih boleh diubati! InsyaAllah...

Dan Jika saya ingin menangis malam ini, saya harus menangis kesyukuran kerana Allah SWT sudi untuk menyedarkan kami supaya bersujud kepadaNya. Untuk kami berfikir kembali kenapa diturunkan ujian sebegini rupa kepada kami. Semua ini mesti bersebab dan tidak ada satu kejadian pun berlaku kepada hambanya tidak mempunyai apa-apa makna. Cuma kita saja yang buta hati untuk melihat nikmat yang diberikannya.....


~Terima kasih atas sokongan pembaca semua, termasuk silent readers. Jika anda rasa blog ini berfaedah bagi rakan-rakan anda yang lain, jemputlah mereka baca sekali. Setidak-tidaknya dapat kita berkongsi ilmu yang mungkin berguna untuk seseorang.

7 comments:

yAnOt said...

kak..yanie doakan siti aisyah akan sembuh..dan jadi anak yg sihat,cerdik dan solehah..semoga akak sekeluarga tabah menghadapi ujian ini..percayalah..pasti ada hikmah disebaliknya...

Intan Saffinas said...

yaa insyaAllah yanie...awak pun sama. jaga diri baik2 ok.

yAnOt said...

nti kita jumpakan aisyah ngan rifqy yer...huhuhu..mesti sweet..!!! hahahaha...

Intan Saffinas said...

hehehe sweettttt. insyaAllah :)

Bundle of said...

dear..kita senasib.. :) plz be strong ya..

MiaNasha said...

Sy baru lahirkn ank no 2 n masa app hari ke 14 tuk kuning dia.. doc detect extra sound kt jntung bby..tkotnya sy Allah jew tau..ni tgh tggu app tuk echo 20.4.15 ni..mudah2an doc cuma slh dgr jew..n thanx tuk perkongsian awk..

ArizZakwan said...

Bagus blog awk ni sesuai utk para ibubapa yang mempunyai anak istimewa ni.

Post a Comment

 

Blog Template by BloggerCandy.com